Everest Három Hágó Trek

Három hágó trek térkép. Az eleje nincs rajta (Phaplu - Phakding között)

Három hágó trek térkép. Az eleje nincs rajta (Phaplu – Phakding között)

Rövid útinapló erről a 22 napig tartó gyaloglásról a nepáli Everest régió szívében, ami 2019 decemberében történt. Az Everest három hágó trek egy fantasztikus, de kemény túra. Az én utam alatt a legfontosabb esemény annak a kb 50cm hónak a leesése volt, ami komolyan befolyásolta a túra jellegét. Íme hát ami történt röviden, napról napra (igyekeztem inkább a hasznos tanácsokra koncentrálni az irodalmi vonal helyett):

0. nap (December 7) Kathmandu – Phaplu (2300) dzsip, 12.5 óra menetidő (6:20 – 18:50) Hajnalban a hotelből taxival mentem a Chobahil Chowk buszállomásra (400NRP), majd innen dzsippel Phaplu-ba (1600 NRP). Az út 12.5 óra hosszú, és egy komoly szenvedésként él emlékeimben, ahol a dzsipben10 ember (4+4+2)  utazik bezsúfolva. A szűkösség mellett leginkább az zavart, hogy az időeltolódás miatt alig aludtam az előző napokon, és a végén nem bírtam ébren maradni, de aludni sem, mert iszonyúan rázott a kocsi. Szürreális élmény volt. Valaki egyébként hányt is útközben (ez egyébként visszafele is megtörtént), de ez nem volt elég ok arra, hogy megálljunk. De ezen kívül baráti hangulat uralkodott. Velünk utazott még egy 60 év körüli szlovén testvérpár rajtam kívül, mint nyugati turisták.  Az élmény hatására elhatároztam, hogy vissza repülővel megyek, de végül  a túra végén annyire élveztem a gyaloglást, hogy mégis dzsipre szálltam. Phapluban a szállás épülete borzalmas volt, soha még ennyire logikátlan épülettel nem találkoztam, de mindenki nagyon kedves volt.Költség  1000 NRP (ebben  szállás-reggeli-vacsora is benne volt).
1. nap Phaplu – Nunthala (2200m), Idő 8:45-16:30, táv 18.4km, 800m szint Indul a gyalogtúra! Az első kb 8 km egy erdőben egy földúton egy hegyoldalba vágva, de nem volt szinte semmi forgalom. A táj nem vészesen különbözik Európától. Utána Ringmu-ban megálltam egy fogadóban pihenni és ebédelni. Ezután végleg elhagytam a földutat és falvakon keresztül még 1 órányi kaptató a Taksindu hágóba (3050m), ahol furcsa látni, hogy ebben a magasságban télen nincs hó. Innen egész új táj tárult elém, utólag már tudom, hogy 1-2 napi járóföld belátható (majdnem Lukla-ig). Lefele eltévedtem a Taksindu hágó után (aki erre menne: a narancs jelzést nem szabad követni végig, máshova visz, a kolostor után enyhén jobbra kell tartani), erre szerzetesek figyelmeztettek. Láttam egy egy fiatal szerzetest Rubik kockával játszani, ahogy egy meredek ösvényen gyalogolt felfele. Miután megérkeztem Nunthalába, a szálláson aztán két külön csoport is javasolta, hogy balról kezdjem a túrát, amit jobb híján el is elfogadtam. Egyéb érdekesség, hogy még útközben láttam egy majomcsapatot átkelni előttem (nem is tudtam hogy itt élnek). Négy másik csoport is volt a házban, legtöbben már lefele jöttek.Költség 2380 (szállás, tea, vacsora, reggeli, plusz ebéd).
2. nap Nunthala – Paiya (2730m),  idő 8:20-17:30, táv 16.3km, szint 1664m Ez egy nagyon hosszú nap volt, a végére nagyon elfáradtam (még nem voltam edzett), és az egész nap vagy erősen lefele, vagy keményen felfele. A nap 700m-nyi ereszkedéssel indul, ahol elérjük a túra legalacsonyabb pontját, 1500m-t a hídnál (Chhirdi). A nap végén rengeteg szamárkaravánt láttam, az egyik mögé be is ragadtam a vége felé. A szálláson egyedül voltam vendég, így a fiatal tulajjal beszélgettem, aki vacsora után érdekes dolgokat mesélt. Pl elmondta, hogy a szamarak csak nemrég használatosak a környéken, 10-15 éve, azelőtt emberek szállították a javakat, de a turizmus miatt egyre több áru kell. Aztán pl az erdőt a falu körül dzsungelnek hívta és tényleg annak tűnt (2700m felett vagyunk!), ahol medvék, majmok, hópárducok és leopárdok is élnek. 2-3 héttel korábban történt egy súlyos eset, amikor egy hajnalban az erdőben fát gyűjtő srácot megtámadott egy medve és súlyos sérüléseket okozott, így helikopterrel Katmanduba szállították. Azt is mondta, hogy utoljára kb 6 éve támadott meg jószágot a hópárduc, de azóta úgy tűnik, elég vad van az erdőben. Normál leopárdot csak ritkán látnak alacsonyabb magasságban, amikor éjszaka egy jármű fényénél átkel az úton. Egyébként elhaladtam az útépítés mellett is, és kiváncsi voltam, mit gondol arról, hogy az ő falujába is meg fog érkezni az út 1-2 éven belül: ő személy szerit örül (erre tippeltem) és nagyjából örülnek a helyiek is, de félnek, hogy hogy hogyan fog hatni a turizmusra. A faluban az áramot egyébként egy kis helyi vízerőmű adja, (de egyébként mindenhol volt áram, ahol jártam).Költség 1980 a szálláson+730 ebéd (tea+leves), + 40 két mandarin egy idős bácsitól.
3. nap Paiya – Phakding (2620m), 9:25 -15:45, 13.5 km, 790m szint. Könnyű nap, de itt kell megjegyeznem, hogy mióta Nepálban vagyok, enyhe hasmenésem van (éjszaka pl arra ébredtem, hogy 5 másodpercem van a wc-re eljutni). Tulaj adott meleg sós-cukros vizet, ami szerinte használ, és ami meglepően jól esett. Emiatt kissé nyomott hangulatban kezdtem a túrát, de napközben ezen gondolkodva végül arra jutottam, hogy jó eséllyel a probiotikum okozza a bajt, amit azért vettem, hogy ne legyen ilyen bajom. Ez megdöbbentő, de tényleg: miután abbahagytam a szedését, teljesen elmúlt, és többet nem is jött elő. Délutánra így jobban is lettem, és nagyobb tempóra kapcsoltam. Ebben segített, hogy hátulról üldözött egy szamárkaraván, és nem akartam ismét beragadni mögéjük (állandó kiabálás, megállás, dugó a szembejövők miatt, stb). Eznap értem el a lukla-i becsatlakozást is, és ezután a falvak hirtelen sokkal jómódúbbnak tűntek, és több a szállás is.Költség 2350 + 450 ebéd. Volt egy másik csapat is a szálláson.
4. nap Phakding – Namche Bazaar (3440m), 8:20-13:00, 7.5km, 1080m szint Irány Namche Bazaar és a híres 650m-es kaptató, és végre 3000m felett leszek! Viszont meglepően jól éreztem magam a hosszú kapaszkodón, így korán odaértem. Namche kifejezetten tetszett, valahogy egy furcsa keveréke ennek magashegyi hanulatnak és a meglepően sok civilizációnak (mindenféle boltok, fodrász, bank, söröző, pékség, stb), pedig autóval nem megközelíthető. Azért látszik, hogy nincs már szezon, a boltok ugyan nyitva, de alig lézeng valaki. Ebéd után sétálgattam és vásároltam. Délutánra egyébként elég felhős lett (ez rossz előjel a további napokra).  A szállásom neve Namaste, és nagyon jó hangulata van, egy csomó expedíciós felszerelés a dekoráció.Költség 2350 (ebből zuhany 400)+ park belépő 5000 + egyéb kaja Namche 1100 + palack, pehelykesztyű, microspike 2600, összesen eznap 11350 NRP. A szálláson még egy 4 tagú francia család (két kisgyerek!) és egy francia pár van.
5. nap Namche Bazaar – Thame (3820m), 3820m, 9:40-13:10, 8km, 630m szint Ez egy igazán hangulatos út lenne, nagyrészt az erdőben vezet. De köd van, a tájból semmit nem látni. Szállásom neve Tibet Guest House, amit az előző napi szállásadóm javasolt.Költség 2300. 4 éjaszakáig én voltam az egyedüli vendég (szerintem az egész faluban is)
6. nap Thame -Thyangbo – Thame, 11:00-15:00, 7.3km, 510m szint Thame egy igazán szép falu és híres arról, hogy rengeteg innen származó serpa volt már az Everesten. A szomszédban lakott a jelenlegi rekorder (ő 24x volt), a saját szállásadóm 11-szer volt (Ang Sona serpa) és ez az a falu ahol Tenzing Norgay felnőtt. Sajnos reggel hóesésre ébredtem, így a szállásadóm rávett, hogy látogassunk el iskolába, ahol épp tanítás folyt. Sok helyinek szívügye ez az iskola, és sokat küzdenek azért, hogy fennmaradjon. Én úgy értettem, hogy nincs tankötelezettség, de sok szülő szeretné taníttatn a gyerekét itt a hegyekben is (azért ez a falu magasabban fekszik, mint Ausztria legmagasabb pontja, a Grossglockner). Sokat megtudtam az iskola történetéről, és küzdelmeiről. Az iskolát Edmund Hillary alapította 1963-ban. Miután a látogatásnak vége let, még 11-kor elindultam és felgyalogoltam Thyangbo-ig sűrű havazásban (4300m), közben csak jak-terelőkkel találkoztam, akik az állatokat terelték lefelé a sűrű hóban, ami úgy tűnt, egy vész-intézkedés, mivel nem élnek meg a fenti legelőjükön. Közben egyébként kétszer a patakba is beleléptem, de nem lett túl vizes a bakancsom. Este a szanaszét ázott ruháimat szárítgattam a kályhánál.Költség 2300 (Tibet Guest House)
7. nap Thame 50cm friss hóra ébredtem. Látványra gyönyörű, de nekem tragédia. Tettem egy túrára kísérletet, de 100m után visszafordultam, mert térd fölé ért a hó, ami egyre vizesebb, már nem is porhó. Iszonyú erőfeszítés volt bármennyit haladni ebben közel 4000m-en. A falu csak ásta ki magát a hóból. Eléggé borúsan láttam a túrám esélyeit, és itt felmerült, hogy hagyom az egészet, és lemegyek a Chitwan nemzeti parkba orrszarvúkat nézni, vagy hazamegyek. Ráadásul úgy tűnt, én vagyok az egyetlen turista a faluban, és innen senki nem fog nyomokat taposni felfelé egy ideig.Költség ~2300.
8. nap Thame – Namche -Thame, 9:00-11:20 lefele, majd 14:00-17:00 vissza, ~16km, 900m szint Reggelre mégis elhatároztam, hogy lemegyek Namche-ba hírekért, és lehetséges beszámolókért a másik oldalról. (pl, megpróbálni az Everest alaptábort? Ha arra többen járnak, kitaposták az utat?). Az út lefele már jól járható a jak- és emberforgalom miatt. A faluban több fogadóban is megfordultam és több emberrel is találkozva és beszélgetve Namcheben arra jutottam, hogy a jobbos körrel próbálkozom. Délután visszagyalogoltam Thame-ba.Költség 2300 a szálláson és 1000 Namche-ben (2x fokhagyma leves + tea).
9. nap Thame – Tengboche (3860m),  9:10-16:20, 15.8km, 1130m szint Gyönyörű napsütéses reggelre ébredtem  a 4 napnyi rossz idő után, a nap csillogott a havas tájon. Lefele immár negyedszerre tettem meg a Thame-Namche viszonylatot, és ismét nagyon jó erőben éreztem magam, és időben eljutottam Tengbocheba. Ezenkívül a GoreTex bakancsom 4 nap után átázott, az esték meg nagyon hidegek, ami egy nagyon rossz kombináció. Emiatt innentől gyakorlatilag minden este az idő egy részében bakancsot szárítok a kályhánál. Tengbocheban egy elég nagy szálláson laktam, majdnem hotel. Talán itt láttam a legtöbb vendéget, a túlnyomó többségük lefele jött már (de ez a ház is csak max félig volt tele, talán annyira sem)Költség 2800 + 500 ebéd+900 napkrém Namche-ben.
10. nap Tengboche – Dingboche (4410m), 4410m, 8:30-12:20, 9.6km, 680m szint + 13:00-15:20, 3.16km, 485m. Az Ama Dablam látványa uralta a mai napot, ami nagyon impozáns. Megünnepeltem, hogy stabilan 4000m felett vagyok. Miután megérkeztem Dingbochéba, még elindultam a szomszéd hegyre, ahol kb 4900m-ig jutottam, utána felhős let, nem voltak már nyomok a hóban és elfáradtam, így visszafordultam. Három körül visszaértem, és utána beültem egy nagyon kellemes kávézóba (4410), szigetelt ablakokkal (talán először Nepálban), nagyon nyugatias berendezéssel, és nagyon finom capuccinoval. Érdekes, hogy amíg átsüt a nap az ablakokon, nagyon kellemes az idő, de ha eltűnik, egyből nagyon hideg lesz, kint pedig egyből kemény fagyok.Költség 4350 (wifi és töltés, a kávézó 600), ismét egyedül a szálláson
11. nap Dingboche – Chukkung (4720m) 8:40-11:10, 5.1km, 460m szint + (chukkung Ri 5400m), 12:40-15:40, 700m szint Előzőleg mindig úgy képzeltem egy 4700m felett levő falut, hogy valami durva sziklapárkányra épül, ehelyett az oda vezető út egy széles és lapos völgy legalján, egy több száz m széles patakmederben vezet, hatalmas hegyek között. Érkezés után még felmentem Chukkung Ri kiseb csúcsára (5400m, 12:40-14:40, leértem 15:40-re, ez még 700m szint). Nem is láttam nyomokat a hóban, ennyi ideje nem volt senki? De hozzá kell tennem, hogy ebben a völgyben jóval kevesebb hó volt, talán 10-20 cm, amit a hóesés óta össze vissza fújt a szél, és kissé olvadt is, amikor dél körül sütötte a nap. Lefelé a csúcsról a faluhoz még találkoztam 2 másik emberrel, akikkel aztán végül az összes hágón együtt keltünk át. (Utólag azt mondom, nagyon nagy szerencsém volt velük, mert szinte nem is találkoztam hasonló emberekkel a túra folyamán). Más érdekesség, hogy ettől a naptól kezdve egy hétig, egész Thame-ig nem volt wifi, mert a hó tönkretett valamilyen berendezést az Ama Dablam környékén.Költség 2750. Ismét egyedül a házban.
12. nap Chukkung – Chukkung, 6.7km, 680m szint Gyenge kísérlet a hágóra. Indulás 8:50-kor (nagyon késő), kétszer is eltévedtünk a hóban (valójában mi voltunk figyelmetlenek, mert minden másról beszélgettünk). így végül 13:30-kor értünk ~5100m-re. Én mondtam a többieknek, hogy nem megyek tovább, mert nagyon késő van. Meggyőztem őket, hogy próbáljuk meg másnap. Lefele szándékosan átkázoltam a havon a helyes ösvényen, hogy másnap könnyebb legyen.Költség 2180. (2-3 másik csoport a házban)
13. nap Chukkung – Kongma La -Lobuche (4910m), 7:10-16:20, 10km, 1310m szint Elindultunk időben, GPS útvonalat, maps.me-t és térképet használtunk, hogy ne tévedjünk el, de oda kellett figyelni. Hágóba értünk 12:30-ra.  Egy falubeli kutya végig jött velünk, adtam neki enni, hihetetlen, milyen szépnek és egészségesnek tűnt, és mennyire nem okozott neki gondot az egész út. Egész úton elég sokat kellett havat taposni, és a lemenet sem könnyű a sok hó és megfagyott vízátfolyások miatt. Egy db régi nyomot fel lehetett fedezni a hóban ritkán, de nagyrészt eltűnt a szél miatt. Reggel még mögöttünk jött egy vezetős csapat, de a vezető nem akart taposni, minket küldött előre, később  lemaradtak. A gleccserátkelés még azért kemény, valahogy inkább mentálisan, hogy a cél közel van, de rengeteg le-föl liftezés vezet odáig, így 1-1.5 órába telt, zászlókat követve, teljesen friss havon.Költség 2840, ismét egyedüli vendégek voltunk a házban Lobucheban.
14. nap Lobuche – Kala Patthar – Italian Pyramid (5050m), 9:20-16:00, 12.5km A szint talán 1000m, de valami nem működött az órámmal. Reggel a cuccainkat Italian Pyaramid-nál hagytuk (kb 20 perc Lobucheból), majd én a Kala Pattharhoz mentem. Gorakshepől 12:10-kor indultam, csúcson 13:50-re értem, de nem sokat maradtam mert nagyon erős szél fújt és borzasztó hideg volt. Egyedül voltam a csúcson, sehol egy lélek. A Mount Everest fekete tömbje látszott. Az Italian Pyramid egy nagyon különleges szállás, a legjobb hely talán ahol aludtam. Azt hiszem, ezt kutatóknak építették, csak néhány éve nyitották meg a turistáknak. Ezenkívül ez volt a legmagasabb szállás, ahol aludtam. Ráadásul ez volt a nagyon kevés szállás egyike, ahol nem fagyott éjszaka, talán az egyetlen szigetelt épület, amiben jártam ezen a túrán. Éjszaka nagyon erős szél fújt.3500-ért zuhany (2. zuhany és egyben utolsó), vacsora, reggeli és sok tea.  Mi voltunk az egyedüli vendégek a házban.
15. nap Italian Pyramid – Dzongla (4820m), 11:15-14:45, 7.7km, Ezen a napon talán 100m szint (óra nem működött). Reggel még meglátogattuk a labort, ami állítólag a legmagasabb a világon (5050m), légszennyezést, gleccsereket figyelnek meg, és a környékbeli hegyeken vannak szenzorok (pl everest déli nyereg, Kala Patthar, stb). Érdekes dolgokat tudtunk meg, pl relatív páratartalom 2,4% (borzasztó alacsony), éjszaka jellemzően  -17 /-20C a hőmérséklet. A túranap könnyű, gyönyörű tájon, de úgy éreztem, ezen a napon alig van energiám (ismét viszonylag sokat kellett taposni az előző napi szél miatt). Viszont nem nagyon tetszett a Dzongla szállás (ez volt az egyetlen nyitva a faluban).Költség 2950-et. Elég sok csoport volt a szálláson, de senki nem másnap tervezte a hágót.
16. nap Dzongla -Cho La – Gokyo (4790m), 7:15-18:45, 11.75km Talán 1000m szint (óra nem működött). Talán ezt a hágót éreztem a legkönnyebnek, de a gleccserrel együtt nagyon tetszett (itt a fenti gleccsert értem a hágó előtt). Az elején nagyon fázott a lábam (több nap is előfordult ez), próbálkoztam ilyen kémiai melegítővel de nem nagyon működött, valószínűleg azért, mert ez levegővel való kapcsolattal indul a melegítés, és alig jutott levegőhöz a bakancsomban? A gleccser környékén microspike-ot használtam. Főleg lefele elég sok lépést kellett rugdosni a kemény hóba. Kb ~11:30-ra értünk fel a hágóba, Tagnagba le kb 15:00, onnan 15:30 tovább. Sok hótaposás várt ránk, és bár igyekeztünk sietni, mielőtt átértünk volna az alsó gleccseren, besötétedett, és egyből eltévedtünk, kb 20 perc hiányzott. Ezután nehéz pillanatok, amikor a gleccsermoréna nagyon meredek (45 fok?) oldalán kapaszkodtunk fel a sötétben és borzasztó hidegben, lépéseket rugdosva a hóban. Én elhagytam a botomat, a másik srác a kesztyűjét. Egy órát vesztettünk, Gokyoba értünk 18:45-re, én lefagyott lábakkal, és egyből megrohamoztuk a kályhát kiovadni.Költség 2420. Még egy vendég a házban.
17. nap Gokyo (4790m) Pihenőnap, kisebb séták. Barátságos szállás, gyönyörű kilátás. Gokyo nagyon szép (tó, stb).Költség 2400. Még egy vendég ezen a napon is.
18. nap Gokyo – Thame (3820m), 7:20-17:15, 19.2km, ~800m ~800m szint (óra nem működött). Hágót elértük 11:20-kor. Ezt a hágót keménynek éreztem, talán a fáradtság miatt, de azért is, mert ismét taposni kellett, sőt, a hó miatt kissé  el is tévedtünk a hágó előtt, így egy rövid részen végül igazi mászómozdulatokkal kellett továbhaladni 5000m felett (a 3. srác inkább kerülőutat választott). A másik oldalon viszont a völgy nagyon szép és elhagyott. Sok hótaposás egész Lumde-ig (kb 4300m, ott 14:30-14:45 között), utána sokkal könnyebb a jak és emberek által letaposott hóban. Egy turistával sem találkoztunk egész nap (nem ez volt az első ilyen nap).Költség 3435, egy kellemes szállás, egyedüli vendégek voltunk. Másik szálláson aludtam Thame-ben, mert úgy döntöttünk, nem akarunk még vagy 20 percet gyalogolni.
19. nap Thame – Namche Bazaar (3440m), 8:55-11:30, 8km, 250m szint Ötödször a Thame-Namche útvonalon! De ez már ünnepi hangulatban telt, mivel elvileg minden nagyobb akadályon átjutottunk! Kb tíz nap alatt sok hó elolvadt, de azért ez még egy havas szakasz maradt. Magamban arra jutottam, hogy én nagyon szeretem a havat, de már kicsit elegem lett belőle. Namcheben ebédre egy rendkívül finom Yak burgert ettünk ünneplésképpen, 900NRP (a 3. túratárs nem állt meg, így tőle elbúcsúztunk), plusz sok süteményt és kávét, plusz egy mozi. Namche-ben még kevesebb turista, sok bolt és szállás bezárt.Költség 2700+900 (burger)+~1000 (cappuccino, süti, stb). Namaste lodge időközbenn bezárt, így egy másikba mentem. Még egy vendég volt.
20. nap Namche Bazaar – Surke (2300m), 9:20-16:40, 17.4km, 590m szint Elég lassú nap, sok megálló, mivel a fennmaradó túratársamnak hasmenése volt. Napközben a luklai elágazás után nem volt több turista. Tetszett az egyszerű, de barátságos szállás Surke-ban (Thamserku Guesthouse), ahol a hideg miatt behívtak a konyhájukba vacsorázni, ahol lobogott a tűz és végignézhettem, hogyan készítik el a vacsorámat . Költség 3200 (2300 szállás és 900 napközben leves és tea). Nem volt több vendég.
21. nap Surke – Nunthala (2200m), 8:20-18:00, 21.3km, 1670m szint A rossulléttel küzdő túratárs Bupsa-ban dzsipre szállt, így tőle is búcsút vettem, így onnan sietve lementem Karikholába, amin nagyon kellemes átgyalogolni a szép napsütésben (kicsit hobbitfalvára emlékeztetett, és ahol az emberek mindenféle dolgukkal foglalkoztak: mezőgazdaság, fodrászat, st), majd időszűke miatt majdnem hogy lefutottam a folyóig (ismét 1500m, 16:10-kor), ahonnan igyekeztem még sötétedés előtt leküzdeni a 700m-t Nunthalába (ez nem sikerült). (Megj: Felefele nem szabad a narancs jelzést követni!!) Valamiért elhatároztam, hogy ugyanott akarok megszállni, mint 21 napja. így nagyon siettem, nehogy bezárjanak, és amikor a sötétben belöktem a lengőajtót, rendkívüli csodálkozással néztek rám a tulajok, mivel azt mondták, 1-2 hete nem volt senki. Ismét kellemes vacsora a konyhába invitálva.Költség 3300 (ebből ebéd 950).
22. nap Nunthala – Phaplu (2300m), 8:10-15:00, 17km, 1020m szint Gyönyörű napfényes téli nap a végére, nagyon élveztem, hogy ott lehetek és túrázhatok. Indulás után egyből 850m szint kaptató a Taksindu hágóba, de azt is élveztem. A hágó előtt még jól megbámultam helikopter rakodóállomást (2850m), ahol mindenféle árut, de leginkáb építőanyagot szállítanak felfele. Egy db magányos túrázóval találkoztam. A nap végén Phapluba begyalogolva belebotlottam a 3 héttel ezelőtti dzsip sofőrömbe is, így már az utazást semm kellett megszerveznem.Költség 1900 (1250 szállás és 650 ebéd). A szállás ugyanaz a borzalmas épület, mint három hete.

Egyéb tanácsok, megfigyelések, összefoglaló

Szerintem egy kemény himalájai túra, ahol 7-8 napon keresztül, 4700m felett tartózkodik az ember. Ami igazán egy szinttel feljebb emeli egy sima himalájai trekhez képest, azok a hágók. A 3 hágónap folyamán 5-10 órán keresztül kissé komolyabb terepen, falvak nélkül kell túrázni, némi tapasztalatot igényel, és az útvonalra is oda kell figyelni. A gleccsereken való átkelés is ezeken a napokon van, amit bár semmiképp nem lehetne nagyon nehéznek minősíteni, egy kis odafigyelést azért igényel, és amit mindenképp érdemes  nappali világosság mellett megcsinálni.

Kötelező felszerelés (téli túra) pehelykabát, pehelyzsák, több kesztyű és sapka, arcvédő, napszemüveg, meleg zokni, aláöltözet, ajakápoló(!!), víztisztító tabletta (ne vegyünk palackozott vizet!), térkép, biztosítás, víz és szélálló kabát, egészségügyi csomag a sebekre és általános betegségekre
Ajánlott felszerelés bot (mondjuk én nem nagyon szeretem, és az út felénél elhagytam), mini hágóvas (microspike), maps.me, füldugó, , külső akkumulátor, kamásli
Egészségügyi tapasztalatok Fogytam vagy 5-10 kilót, aminek örültem. (1) A legnagyobb problémám egy vízhólyag volt, amit a 13. napon szereztem az egyik lábujjamon, ami egy komoly véres sebbé fejlődött. Ez aztán végig zavart, és gyakran fertőtlenítettem és átkötöttem. De csak akkor kezdett javulni, amikor abbahagytam a túrát. (2) Probiotikum nekem ne jött be, hasmenést okozott. (3) az ajkam durván bedagadt és kisebesedett, valószínűleg a nagyon hideg és száraz levegő miatt. (4) a leégéssel nem volt gondom, pedig nem mindennap kentem magam (de valószínűleg főszezonban ez rosszabb)
Téli körülmények 17 éjszakán (22 napból), fagy volt a szobában, ahol aludtam (tehát reggel a víz megfagy, bakancs kőkemény, stb). Kevés ember mozog, kb 5-10% a normál mennyiségnek. Az összes hágón mi csináltuk a nyomot, és nem találkoztunk senkivel egyik irányba sem (enyhe kivétel a Kongma La, ahol utánunk indult egy vezetős csapat, de lemaradtak)
Pénz összesen b 80000 Nepáli rúpia, ebben a dzsipek is benne vannak. Nem spóroltam nagyon (pl nem válogattam szállások között, rengeteg teát ittam, ami drága, stb), de nem is költekeztem.
Táv, magasság kb összesen 260km, 18300m szint

Iskolai csapat

Szelektív hulladékgyűjtés, egész 5000m-ig láttam hasonlókat

Phakding szállás

4. nap, belépés a nemzeti parkba

Namche Bazaar, 4. nap

Namaste Lodge, régi expedíciós felszerelések

Namaste Lodge. Olyan kevesen voltunk, hogy ez a rész be volt zárva

5. nap, útbab Thame felé, kb 3500m

5. nap, útban Thame felé, kb 3500m

Thame

6. nap, Thame. Esett a hó, a szállásadóm elvitt az iskolába, ahol épp órák folytak

6. nap, Thame. Esett a hó, ezért a szállásadóm elvitt az iskolába, ahol épp órák folytak

Thame a hóesésben

6. nap reggel, kb 50 cm friss hó

Tham. Úgy tűnt a jakok nem mozdulnak a hóban

Thame. Úgy tűnt a jakok nem mozdulnak a hóban

9. nap, indulás a másik irányba

9. nap, indulás a másik irányba (Tengboche a cél)

9. nap, Namche behavazva

10. nap, Pangboche, mögötte Ama Dablam

10. nap, Pangboche (kb 4000m), mögötte Ama Dablam (6812m)

Elghagytam a Mont Blanc magasságát, és jakok legelésznek körülöttem.

Elhagytam a Mont Blanc magasságát, és jakok legelésznek körülöttem.

Dingboche kávézó, 10. nap

Dingboche kávézó, 4410m, 10. nap

Chukkung Ri 5400m, 11. nap

WC, Chukkung, 4790m

13. nap, nyom taposása, kb 5300m, útban a Kongma La felé

Kongma La, 5550m

Ez a kutya végig velünk jött, épp a hágó tetején áll.

Lefele a hágóról, sok a jég

14. nap, Italian Pzramid, 5050m

14. nap, Gorakshep, 4150m

14. nap, Gorakshep, 5150m

Kala Patthar, 5550 (?) m. NAGYON hideg volt. Egyedül a csúcson.

Kala Patthar, 5550 (?) m. NAGYON hideg volt. Egyedül a csúcson. Mögöttem a fekete hegy a Mount Everest

15. nap, Italian Pyramid, megnézzük a labort

Ez itt állítólag a világ legmagasabb laborja

Talán Lobuche átmenőben?

16. nap, épp a Cho La hágóra lépünk. Nagyon hideg volt.

16. nap, épp a Cho La hágóra lvezető gleccserre épünk. Nagyon hideg volt.

Cho La, 5460m

Hát igen, nyomok rugdosása 5000m felett. emberek nem jártak a hágón, a szél pedig nagyon megkeményítette a havat

17. nap, Gokyo (4790m) pihenő. Távolban látszik a Renjo La hágó is.

Fűtés jak ürülékkel

18. nap, útban a Renjo La felé

Renjo La, 5360m

19. nap, ismét Namche

Jak burger, Namche

20. nap, teherhordók

21. nap, anya gyermekével

22. nap, valahol Nunthala és a Taksindu hágó között. Nagyon élveztem ezt a napot

Viszlát! Ez mind Rizs, bab és lencse!