Aiguille de Rochefort (4001m)

Nagyon esztétikus és kitett gerinc (Rochefort gerinc)a Mont Blanc tövében. Gyönyörű táj, gyönyörű útvonal, és nagyon népszerű kiránduló és mászóhely.
Kiindulópont Punta Helbronner (3462m), a Mont Blanc Skyway lift felső állomása (oda vissza 52 EUR). Érkezés után egy lifttel le lehet menni a legalsó szintre, ahonnan egy kb 100m hosszú alagút vezet a gleccserhez (és a Rifugio Torino-hoz is). A liftállomás nagyon szép és modern, túra nélkül is megéri felmenni, gyönyörű kilátás a Mont Blanc, Dent du Geant, Grandes Jorasses és Aiguille du Midi felé (ahova tovább is lehet liftezni), A falu, ahonnan a lift indul, Courmayeur, gyakorlatilag egy-két száz méterre a Mont Blanc alagút bejáratától. A lifthez egy fizetős parkoló tartozik, de amikor én voltam, lehetett találni nem fizetős parkolót is a környéken.
Nehézség AD, III mászás, és nagyon kitett gerinc, 700-800m szint. Megközelítés gleccser.
Turistaház Rifugio Torino (3371m), 43-50 EUR (szezontól függően, a igazolvány és többágyas szobák)lifttel lehet elérni, a Punte Helbronner mellett van. Nem muszáj igénybe venni, mert az első lifttel indulva is teljesíthető, és még jó eséllyel elérjük a lejövő liftet is.
Útvonal Aiguille de Rochefort (4001m) a Rochefort gerincen. szint kb 700-800m. A háztól a cél látszik is. Először enyhe lejtéssel le kell ereszkedni a gleccseren a Dent du Geant felé, majd szép lassan felkúszni az egyre meredekebbé váló hómezőn, közben több hasadékzónán átkelünk, és elérjük a sziklát. Ha elég hó van, az előttünk tornyosuló sziklatömb kuloárjában könnyedén fel lehet jutni (elég meredek, talán 40-45 fok). Ha nincs elég hó, a kuloártól balra fel lehet cikkcakkozni párkányokon (mászni kell, kb II). A kuloár tetején elérjük a gerincet, ahol jobbra fordulva nagyjából ezt követjük. Nagyrészt gyalogterep, és nem túl egyértelmű, sok variáció létezik. Feljebb meredekebb lesz, és mászni is kell néha (II, esetleg egy-egy mozdulat III), itt inkább balra tartva kell haladni cikkcakkban a falon. Itt ismét nem egyértelmű, de igyekezzünk jelenket keresni a sziklán (hágóvas karcok, kőemberek). A nagy tornyokat jobbról kerülve nemsokára kiérünk a keleti/déli oldalra, ahol inkább havas terepen rövid idő múlva elérjük a reggelizőt (3880m). Itt balra tőlünk indul a Dent du Geant mászóútja. Innen néhány 10 m, és rálépünk a gerincre (Rochefort gerinc), ami az első pillanattól lenyűgöző és nagyon kitett. Innen nem lehet eltéveszteni. Nagyon kitett helyeken le-fel haladunk, majd elérjük egy meredek (talán 50-55 fok) hó-jég rámpa tetejét (3933m). Itt nagy valószínűséggel ereszkedni kell (20-30m, vannak gyűrűk a sziklában). Leérve tovább a kitett gerincen, majd egy sziklabetétet átmászunk (III), ismét rövid kitett gerinc, majd elérjük a tömb alját. Innen három kötélhossz, nekem viszonylag egyértelmű volt, és vannak standok és néhány nitt is. Nem nehéz a mászás (III). A tetején néhány lépés balra a csúcs. Visszafelé ajánlott ereszkedni kb 2×20-30m-t, majd az alján visszamászni. Utána ugyanott vissza.
Felszerelés Gleccserfelszerelés, és 50-60m kötél nem árt az ereszkedéshez. A hó-jég rámpa miatt esetleg egy-két jégcsavar, és 1 db technikai csákány jól jöhet.
Alternatív program Nagyon sok helyre lehet mászni innen és a gleccseren kirándulni is (persze felszereléssel). Az útvonalak pl: Grandes Jorasses, Dent du Geant, Aiguille d`Entreves, Mont Blanc, Aiguille du Midi, stb
Megjegyzés Én egyedül mentem, de a gleccser hasadékosabb, mint gondoltam, így nem nagyon ajánlott egyedül. Méltán nagyon népszerű hely, a mászóútvonal talán nem is annyira zsúfolt, de a gleccseren és a ház környékén nagyon nagy a forgalom, a liftező turistáktól a hegymászókig mindenki.

Élményeim

Franciaországból hazafele elhatároztam, hogy megpróbálok egy 4000-esre felmenni, ami viszonylag útbaesik. Reggel az első, 6:30-as felvonóval felmentem a Punta Helbronnerhez, majd kb 7:15-kor indultam neki a túrának. Az indulás kb 3375m, majd egy kleccseren lefele kb 70-80m, majd felfele egy ideig. Tulajdonképpen komótos tempóban, gond nélkül elértem a reggelizőt, kb 9-re. Utána a nagy koncentrálással, de gond nélkül elérkeztem egy pontra, ahol több ember várakozott ereszkedni (3933m). A gerinc idáig egyébként lenyűgöző.

Megvártam amíg elmennek, és nem tudtam eldönteni, mi legyen. Előttem egy nagyrészt szinte vízjég rámpa, 50-55 fokos, alatta az óriási mélység. Gond nélkül le tudtam volna ereszkedni, volt nálam 60m kötél, de ugyanezt visszafelé, felfele megcsinálni túrahágóvasban, egy szál túracsákánnyal, nagyon kockázatosnak éreztem. Közben még két srác elment mellettem, akik felajánlották, hogy ereszkedhetek a kötelükön, de mondtam nekik, hogy nem az a bajom. Utána nem jött senki, talán én voltam az utolsó. Hosszasan őrlődtem, amíg végül nagyon dühösen és csalódottan visszafordultam, majd néhány m után mégis egy pillanat alatt megfordultam, és azt mondtam, nem érdekel, majd lesz valami. Előrángattam a kötelet a zsákomból és leereszkedtem. Ezután ez az akadály abszolút uralta a gondolataimat, és volt bennem egy sürgetés, hogy ne legyek egyedül amikor ezzel majd megpróbálkozom visszafelé. Gyorsan elraktam a kötelet, és továbbhaladtam a kitett gerincen, majd át a sziklabetéten elértem a tömb alját, ahol szerencsére utolértem egy-két embert. Utánuk felmásztam, egyébként nem éreztem túl nehéznek, majd kb 11-re elértem a csúcsot. Sokat nem is maradtam, hanem elindultam vissza. Az ereszkedőpontnál elővettem a kötelet, és ekkor utolért a két srác, akiknek gyorsan felajánlottam, hogy ereszkedjenek a kötelemen, és cserébe, ők pedig felajánlották, hogy majd beköthetem magam hozzájuk a rámpán. Hurrá! Egy nagy kő leesett a szívemről, így gond nélkül visszaértem a házba 2-re, ahol ismét találkoztam velük és megünnepeltük a részben közös túránkat.

Az útvonal az Aiguille de Rochefort-ra, a Punta Helbronner felől

Reggeliző, 3880m, emberek várakoznak a Dent du Geant-ra

Ez a jég rámpa, ahol nagy nehezen elhatároztam, hogy továbbmegyek.

Csúcs, 4001m

Rochefort gerinc, háttérben a Mont Blanc

Ereszkedés a csúcsról

Visszanézve, a 3 kötélhossz a csúcsra

Várom a megmentőimet, akik megengedték, hogy a kötelükbe kössem magam

A jégrámpa, segített a két srác.

Dent du Geant, a rochefort gerincről