Monviso (3841m)

A Monviso (3841m) (ez az olasz verzió, de franciául Mont Viso, angolul Monte Viso) egy meglepően változatos, érdekes technikai túra egy 3800m magas hegyre. Az utolsó 500m szint mászás egyszerű formában. A valódi mászórészek nem nehezek, nem is hosszúak és nem annyira kitettek, a szikla szilárd, viszont a közbülső részeken elég törmelékes.
Kiindulópont Pian del Re, 2020m. Itt napi 10 EUR-t kell fizetni a parkolásért, de ingyen lehet sátrazni, és van egy menedékház is (ha jól amlékszem 69 EUR félpanzió). Ez a Pó folyó forrása is.
Nehézség PD-, II mászás
Turistaház Rifugio Quintino Sella 2640m, 2-3 ó a parkolóból, 670 m szint. (figyelem mert Olaszországban több ilyen nevű turistaház van). Árakra nem emlékszem, mert pl nekünk nem volt hely a házban, így a mellette felállított sátrakban aludtunk, amiért nem kért pénzt a gondnok.
Útvonal szint kb 1270m. A háznál le kell ereszkedni a tó felé (10 perc, 50-60m), majd egy elágazásnaál jobbra a Col des Sagnettes felé. Itt egy idő múlva meredekké válik és láncok segítik a meredek terepen való haladást. A nyereg 2991, idáig 1:15-1:30. Innen megint leereszkedünk egy jó 50-60m-t, majd a völgy alját követeve köveken emelkedünk lassan (innentől a piros jelzés átvált sárgára). Az előttünk tornyosuló falat balról kerülve egy meredek rámpán érünk az utolsó bivakhoz (Andreotti, 3225m). Ezután átkelünk a rövidke gleccseren (50-100m), majd néhány 10m szint után indul az utolsó 500m szakasz, ami rövid mászórészekkel tarkított törmelék.
Felszerelés 30m kötél jól jöhet, de a terep simán alkalmas visszamászásra is. Van néhány ereszkedőstand a meredekebb részeken. Néhány kötélgyűrű jól jöhet. Hágóvas nem mindig kell, csak szezon eleján vagy friss hó után.
Alternatív program nagyon érdekes kirándulás lehet a parkolóból meglátogatni a 2882m magasan fekvő Buco di Viso-t, ami talán európa első alagútja, 75m hosszú, és egy kereskedelmi útvonal miatt hozták létre valamikor a 15. században.
Megjegyzés változatos és szép. Szinte tökéletes szólómászáshoz is. Akik az osztrák, szlovák, svájci hegyekhez vannak szokva, talán szokatlan lehet, hogy a déli elhelyezkedés miatt (vagy talán az éppen aktuális időjárás miatt) kicsit kevéssé is van magashegyi jellege (összehasonlítva pl a Grossglocknerrel, aminél pedig magasabb). Nagyon népszerű, így jó idő esetén eléggé zsúfolt.További érdekesség, hogy a hegy nagyon hires, és piramis alakja jó időben abszolút uralja a látóhatárt akár több száz km-ről, ráadásul állítólag a Paramount filmek elején is ez szerepel.

Élményeim

Most kivételesen egy nagyobb csapat szerveződött, munkahelyi társaság, így a szokásos káosz és tervek utolsó pillanatban történt változása (sátor-nem sátor-hány sátor, melyik útvonal, stb) heten indultunk Franciországból két autóval, péntek délben (fél nap szabadság). Két óra múlva találkoztunk a kedvenc pékségünknél a tóparton. A hét emberből kettőnknek volt inkább hegyi tapasztalata, de mindenki nagy sportember volt (főleg kerékpár, ahol mind gyorsabak nálam). Ezután átkeltünk egy nagyon komoly hágón (Col Agnel, 2744m) autóval, majd néhány nagyon finom és olcsó olasz kávé után megérkeztünk a parkolóba. Mire végül elindultunk felfelé, már majdnem este hét volt, így kb 9-re értünk a turistaházba (sötét, telihold). A vacsora finom volt, de a házban nem volt hely, így előkészített kinti sátrakban aludtunk (hálózsák, derékalj volt), aminek tulajdonképpen nagyon örültem (ráadásul így nem kellett fizetni az alvásért).

Reggeli 4:30, de végül 5:40-kor indultunk 6-an, mivel R úgy határozott, hogy inkáb körbefutja/gyalogolja a Monvisot (ha jól emlékszem, kb 27km, és 1500m szint). Col des Sagnettes-nál már világos volt, és gyakorlatilag gond nélkül jutottunk kb 3300m-re. Innen kissé kettészakadt a csapat, én O-val kicsit lassabban haladtam, a többiek négyen gyorsabbak voltak. Aztán kb a közepénél utolértük R-t, de mire felértünk, csak kb negyed óra különbség volt mindenki között. O-nak az egész élmény új volt, így kb 50m-rel a csúcs előtt úgy döntött, hogy ennyi volt és nem jön tovább, így a végén csak ötünkről van csúcsfotó. Azért elég szép számú ember volt a csúcson és az egész úton is. Délelőtt 11 előtt értünk föl.

Lefele kezdődött a kaland, ami az éjszakába nyúlt. Nem haladtunk valami gyorsan így nagy csapatban, főleg a technikai részeken lassultunk le. Ettől függetlenül kb együtt haladtunk a házig, ahova már majdnem 6 óra volt, mire leértünk. Itt még ettünk egy levest, és elindultunk lefelé, de innentől teljesen széthullott a banda. O-t az elején lehagytam, majd utolértem L-t, akivel ezután együtt mentünk. Mint később kiderült, 6-an 5 csapatban értünk le, magyarul mindenki egyedül, kivéve engem és L-t. Közben besötétedett. Mi fél tízre értünk le, de nem találtunk senkit a parkolóban és környékén, így én kirángattam a sátramat a kocsiból, és felállítottam. Mivel O még nem ért le, ezért nem mertem a bakancsomat levenni, hanem lábamat kilógatva a sátorból majszoltam valami kaját. L közben megtalált, és értesített hogy a megtalálta a többieket is, így odamentünk és együtt megvacsoráztunk. O még mindig nem volt lent és elkezdtünk aggódni, majd fél 12-kor úgy döntöttünk, ennyire lassan képtelenség jönni, és hogy elindulunk felfelé és megnézzük. Erre ketten vállalkoztunk, R és én. Szomorúan gondoltam a hívogató hálózsákomra, majd bekapcsoltam a fejlámpámat egy sóhajjal elindultam ismét felfelé az éjszakában. Kb 20 perc kaptatás után egyszercsak megjelenet egy fejlámpa O-val együtt, így megtudtuk hogy 2x is eltévedt a sötétben. Nagyon örültünk egymásnak, így minden jó ha a vége jó!, és hajnal fél egyre már hipp-hopp le is értünk!

Map_monviso_3

Sárga első nap, piros második nap

Csapatunk indul felfelé

Közel a Col des Sagnettes

Azért vannak rajtunk kívül a csúcson