Pelvoux – Pointe Puiseux (3943m)

Pelvoux – Pointe Puiseux (3943m): Egy szép és izgalmas gleccserútvonal az Ecrins hegység egyik ikonikus csúcsára.
Kiindulópont Ailefroide (Vallouise-Pelvoix, 05290), kb 1500m. A faluba (inkább üdülőfalu/kemping, szinte az egész falu egy nagy kemping) beérve, a híd előtt balra kell fordulni, néhány 100m után lesznek parkolók az út mellett.
Nehézség 3943m, PD, 45 fog gleccser, II mászás, Szint kb 1250m
Turistaház Refuge de Pelvoux, 2700m, 1200m szint, kb 3,5-4 ó Ailefroide-ból. Éjszakázás 10 EUR (20 EUR igazolvány nélkül). A parkolóból a patak folyásirány szerinti bal oldalán kell maradni, majd kb 500m szin után jobbra. Innen meredek, de egyértelmű ösvényen érünk fel a házba.
Útvonal A ház mögött felmászunk 5-10 m-en a sziklán (I-II), innen az utat követve egy gleccsermoréna gerincén tovább, egész a tetejéig. Itt minél gyorsabban keresztezzük a gleccserkuloárt, ahol vigyázni kell a jóval magasabban levő gleccserből  (Clot de l`Homme) lehulló jegekre-kövekre. Innen egy síkban, majd egyre meredekebb lejtől felérünk egy nyeregbe (rövid mászogatás is van I-II), a Bosse Sialouze (3229m) mellett. Innen már látszik a Coolidge kuloár, mégpedig a jobb oldalon a nagy sziklatömb mellett. A terep egyre meredekebb és keskenyebb (45 fok is lehet), hóviszonyoktól függően komoly kihívást is jelenthet. A fő probléma mégis a kövek hullása, amik néha nagyon nagyok és nagyon gyorsan jönnek. Kb 3800m-en érünk fel a gleccserplatóra, ami gyönyörű, és innen megcsodálhatjuk a Pelvoux négy csúcsát. A mi csúcsunk a legmagasabb (Pointe Puiseux).
Lejövet Én a Rochers Rouges (Vörös kövek)-en jöttem le, ami egy kissé kellemetlen, de használható lejövet. Helyenként mászni kell, elég meredek, és laza a kőzet. Az alsóbb részeken kissé vigyázni kell, hogy megfelelően jobbra tartsunk.
Felszerelés Leginkább gleccserfelszerelés. Nem nagyon kell különösebb sziklához való felszerelés.
Egyéb útvonalak Ennek a hegynek a leggyakoribb és igazi megmászása a keresztezés, amikor is a felmenet ugyanaz, de a lejövet a Violette gleccseren keresztül, ami egy gyönyörű de komplex útvonal (ereszkedések, hasadékos gleccser). Ezen kívül sok sziklamászó út is indul innen.
Megjegyzés Sok függ a gleccser állapotától, ha el van jegesedve, igen fárasztó és veszélyes is lehet. Sisak kötelező, mert rengeteg kő hullik, valójában igen veszélyes is lehet.

Élményeim

A házi hegységem felfedezésének második állomásához érkeztem. A forgatókönyv ugyanaz, mint egy héttel ezelőtt. Péntek délben lelépés a munkahelyről, irány az Ecrins, majd másnap este haza. Ezen a héten a Pelvoux-t néztem ki magamnak, ami egyedül is teljesíthető. Ez nagyon közel van az előző hetihez, az autót ugyanappan a parkolóban hagytam (kb 1500m, Ailefroide), még a turistaút eleje is ugyanaz, de kb 500m szint után van egy elágazás, ahol nem a Refuge du Sélé, hanem a Refuge du Pelvoux (2700m) felé mentem. A Pelvoux-nak négy csúcsa van, én a legmagasabbra mentem fel, aminek a neve Pointe Puiseux. Két fő könnyebb útvonal van, a Cuoloir Coolidge és a Rochers Rouges, mindkettőt PD+ nehézségűnek írják.Amikor előző nap felhívtam a házat, azt mondták, hogy a meredek (45fok) gleccserkuloár már túl jeges így a szezon fége felé, nincs már rajta sok hó, egyedül nem jó arra menni, így inkább a sziklás részen menjek. így erre készültem. Jóval hidegebb volt mint egy hete, egy jó 10 fok különbség volt, így amikor 6 körül megérkeztem a házba, a szitáló eső hódarává változott. Ez a ház sokkal magashegyibb mint a másik, többen is voltak benne. A többiekkel beszélve végül arra jutottam, hogy majd eldöntöm, hogy a köveken vagy a gleccsren megyek. Időben kb úgy nézett ki, hogy 12:00-kor indultam a munkahelyről, 14:35-re értem a parkolóba, ahonnan kb 14:45-kor indultam fel, kb 17:50-re értem fel. Másnap 5:10-kor indultam, 9:15-re értem a csúcsra, onnan 3 franciával kb 10 körül le, majd már elmúlt du 2 óra, miután visszaértem a házba, onnan du4-kor le, kb 6-ra értem a kocsihoz.

További infó a képeken, de összefoglalva: nehezebb és veszélyesebb volt, mint amire gondoltam. A nehézség abban rejlett, hogy nagyon meredeknek éreztem a kuloárt, amin tényleg alig volt hó, így lépések sem nagyon voltak, a hágóvas fogain kellett támaszkodni. Két jégszerszám sem lett volna elrugaszkodott ötlet. A veszély pedig abból állt, hogy a kuloárban rengeteg kő szágultott el mellettem. Emiatt elég veszélyesnek éreztem ezt a szakaszt. A tetején az első gondolatom az volt, hogy én itt nem akarok visszamenni, így a köveken jöttem le (egy hármas társasággal akikhez csapódtam), ami nem egy túl szép út, nagyon laza a kőzet, nehéz megtalálni az utat.

De természetesen ez is nagyon jó túra volt!

Balra az Ailefroide orientale, jobbra a Pelvoux útvonal.

Piros fel (Coolidge kuloár), narancs le (Rochers Rouges)

Refuge Pelvoux, 2700m

Kb Bosse Silaouze magassága, a napsütötte gerinc egy népszerű könnyű mászóút.

Coolidge kuloár alja, az elvékonyodó felső rész meredek. Intő jel a sok kő.

Eljegesedett és meredek gleccser. A felső ember a fedezékből figyelmeztet a kövekre.

IMG_3840 IMG_3841 IMG_3842 IMG_3844

Gleccserplató, kb 3800m

A pelvoux négy csúcsa.

csúcsfotó

indulás lefelé

visszanézve, egy parti megy a csúcs felé