Petit Parpaillon – Arete de la Ratelle

A Petit Parpaillon (2895m) sítúra egy másik könnyű, változatos egynapos program egy eléggé elhagyott völgybe.
Kiindulópont La Chalp (Crevoux, 05200), 1670m.
Régió és közeli síterep Embrunais-Parpaillon (de közel Ubaye-hoz), nagy közeli síterep Les Orres, Vars, Crevoux
Útvonal Teljes szint kb 1355m. Indulás a sífutópályán, majd az egyik hídon a patakon átkelve meg kell találni az ösvényt, ami a sífutóutat levágva megy a hegyre. Fontos útvonalpont a Cabane des Espagnols. Itt a Real patak folyásirány szerinti bal oldalát kell követni (erre figyelni kell, mert a patak másik oldala egy olyan útra visz, ami egy másik völgybe vezet – a lejöveti utunk). A fák közül kiérve már látszik a Ratelle-gerinc, amit több helyen is el lehet érni. Itt sok nyom van még, mert egy sípálya van a közelben, ahonnan átjönnek sielők a szűzhó felé. A gerincnél (2540m) balra fordulva és azt követve elérjük a legmagasabb pontot (2620m, eddig kb 950m). Innen már látszik a Petit Parpaillon, (még 1.5ó). Itt a gerincet követve kb 150m-t ereszkedni kell, majd még egy jó 400m szint a csúcs.
Lejövet Mi a Vallon des Eyguettes-ben jöttünk le, ami nem a legjobb sielés szempontból. Talán jobb, ha az ember visszakapaszkodik a ratelle oldalra.
Karakter sítúra, technikailag nem nehéz, de szép és változatos útvonal. A kilátás is szép. Parpaillon környéke elég elhagyott.
Megjegyzés A túra felfelé nagyon szép és változatos, de lefelé nem túl érdekes, mert a völgy hosszú és nem elég meredek (néha lökni kell magunkat). Egy nagy előnye (Főleg a Ratelle), hogy nagyon biztosnágosnak tűnik lavina szempontból.  További érdekesség a Tunnel du Parpaillon (kb 2630m), ami összeköti az Ubaye és Embrunais völgyeket és ahova egy füldút vezet, de télen ez nem látszik.

Élményeim

Igazi téli túra, a nap ellenére fagyott végig. Gyönyörű táj a dél-francia alpok egyik völgyében. Egy kollegával mentem, aki gyorsabb, mint én, de alapjában jól sikerült az egész. Én már az Arete de Ratelle-nél visszafordultam volna, de C meggyőzött, hogy menjünk tovább. A csúcson brutális szél volt. Egy másik túrázóval sem találkoztunk. 9-kor indultunk felfele, első csúcson voltunk 12:30-kor, majd a másodikon kb 13:50-kor, ismét a kocsinál kb 16:00.

PetitParpaillon_2

piros fel, kék le

Háttérben az Erte de la Ratelle gerince

Ez az Arete de la Ratelle, a csúcsról visszanézve

PetitParpaillon_3

Háttérben a Petit Parpaiilon, sehol egy lélek.

Alagút, télen használhatatlan, nyáron földút vezet ide.

Fúj a szél...

Fúj a szél…

csúcsfotó. Feljövet és lemenet.