Rimpfischhorn (4199m)

Rimpfischhorn (4199m) megmászása egy kifejezetten hosszú túra, ahol tömegekre nem lesz panasz, és ami egy rövid, de velős (értsd: technikás) befejezéssel zárul. A kilátás hihetetlenül szép a Monte Rosa, Matterhorn, Mischabel tömbjeire.
Kiindulópont Zermatt, 1650m. Mivel itt nem lehet parkolni, ezért vagy vonattal, vagy taxival kell feljönni a városba.
Nehézség PD+, 45-50 fok, II-III mászás. A vége meredek, kitett, kicsit nehéz tájékozódni is. Oda kell figyelni, mert nem könnyű.
Turistaház Berghaus Flue (Fluhalp), 2620m, 3ó, 950 m szint. 88CHF félpanzió. Zermattból a templomtól van kitáblázva, és ott kell átkelni a folyón, majd először Findeln, majd Mossjesee érintésével jutunk fel. A felső részeken látszik, hogy télen sípálya. Magánház, így igazolvány nem segít. Lehet kártyával fizetni. Itt jegyzem meg, hogy van folyóvíz a ház mellett, amire azt mondják, hogy nem iható, de én onnan szedtem és klórtablettát használtam. Lifttel is fel lehet menni Blauherd állomásig, ahonnan egy kevés szint és kb 30-45 perc gyalog. Emiatt nagyon népszerű gyalogtúrázók körében is. A felmeneti utat a Matterhorn látványa dominálja, ami talán innen a legimpozánsabb.
Útvonal Jó 1600-1650m szint, talán több is. A ház mögül indul az ösvény, eleinte síkon. Első cél a Pfulwe nyereg, és idáig ki van táblázva és kék jelzést kell követni. Kb 15 percig a gleccsermoréna mellet haladva egy útjelző táblánál balra fordulunk és meredeken elindulunk felfelé. Kb 2920m után inkább egy nagy kőhalmaz, amin felérünk a Pfulwe nyeregbe, 3155m (korai szezon esetén már lehet, hogy havon megyünk). Innen (1) síkban harántolhatunk a Pfulwe csúcsa alatt balra, amíg el nem érjük a Lagflue gleccsert, itt lehet, hogy egy ideig váltakozva megyünk havon és köveken. (2) vagy keresztezzük a Pfulwe csúcsot. Mostanában a (2) variánst ajánlják, mert az (1) kőhullásveszélyes. Innen a gerinchez közel maradva, esetleg rövid sziklás részeken átkelve a széles gleccseren érünk kb 3680m-ig, ahol egy sziklagerinc kezdődik. Ezen először a gerincet követve könnyű, de meredek terepen felmászunk, majd ahol nagyon meredek lesz, a gerincet jobb vagy bal felé elhagyva kikerüljük a meredek részt. Itt könnyű eltévedni és itt már mászni is kell (I-II). Sok nyom van, ha nagyon nehéz lenne, már rossz helyen járunk. Ezután elérjük a Mellich gleccser felső részét, majd egy magaslaton átjutva (4001m) leereszkedünk egy kicsit a nyeregbe (Rimpfischsattel). Innen jön a lényeg. Előttünk a sziklatömbtől épp jobbra egy meredek folyosón fel (45-50 fok). Itt figyelni kell, hogy ne menjünk túl magasra. Ahol egy stand van mellettünk balra, ott harántuljunk vissza bal oldalra, amíg el nem érjük a gerincet (II-III). Nehéznek néz ki, de nem túl nehéz. Itt ismét felfelé az 45-50 fokos hólejtőn vagy a gerincen, egy 20 métert, ahol ismét a hóviszonyok függvényében választhatunk: vagy felmegyünk a meredek rámpákon balra, vagy jobbra nézve meredek terepen már látszik egy ereszkedő-biztosító fém. Ide feljutva jön talán a kulcsrész, egy kb 10 m, kitett tábla, III-, jó fogások és lépések. A tetején már gyakorlatilag az előcsúcson vagyunk, ahonnan rövid idő alatt átkelünk a nyergen és elérjük a csúcsot. Vissza ugyanígy, elég sok helyen van ereszkedőstand.
Felszerelés A gleccser nem hasadékos. Kötélgyűrűk, esetleg egy-két friend jól jöhet.
Alternatív program Sok túra lehetséges.
Megjegyzés A PD+ nehézség bőven megérdemelt, az utolsó 200m kitett, technikás, és az útvonalra is oda kell figyelni. Nagyon hosszú. A sziklabordán 3680-3900m között is könnyű eltévedni. Gyakorlatilag nem süti az útvonalat a nap reggel egész a csúcsig, így hideg lehet.

Élményeim

Szabadságomra indulva Magyarország felé iktattam be ezt a hegyet. Olyan nagyon nem néztem utána, ami megtetszett benne, hogy nem hasadékos, és nem túl nehéz. A házban kiderült, hogy csak hárman megyünk a hegyre másnap, két fiatal helyi (az egyikük hegyi vezető), és én.

2620-3155m: Reggeli 2-kor, indulás 2:45. Meleg van és telihold. Olyan erős a hold fénye, hogy nem is kell lámpa, hasonlóra nem is emlékszem. Ennek ellenére eltévedek a köves felső részeken. A két fiatal hamar eltűnik előlem, egyedül megyek. A nyereg előtt kb 100-rel már hó van, innen hágóvas.

3155-3680m: A Pfulwe csúcsa alatt követem a lépéseket, a hó azért még fagyott. Világosodik, és meg is látom a két fiatalt nem annyira sokkal előttem. Az útvonal egy nagyon széles hóhát, nem nagyon lehet eltéveszteni. Kivilágosodik, lassan elérem a sziklagerincet is, ahol ismét látom a két fiatalt előttem, és őket nézve igyekszem megjegyezni az útvonalat. Közben azért hidegebb lett, ezért felöltözöm.

3680-4000m: Elindulok a gerincen, majd egy jó 100m szint után jobbra letérek. Hamarosan eltévedek, abben biztos vagyok mert nagyon nehéz és kitett lesz a terep. Visszajövök és találomra elindulok felfelé kissé mix terepen, nem is túl könnyű (II-III). Csak elérem a gleccsert, innen ismét hágóvas és hamarosan a nyeregben vagyok, közben megjelenik a csúcstömb is, és kémlelem a megfelelő útvonalat. Senkit nem látok rajta, biztos valahol takarásban másznak.

4000-4199m: elindulok a meredek rámpán, de jók a lépések, nem nehéz. Kb 100m szint után balra látok egy standot, de megyek tovább, a lépéseket követve. Felérek egész magasra, ahonnan a nyomok élesen balra harántolnak. Itt követem őket, de egyre kitettebb az egész, amíg elérkezem egy pontra ahol a szikla és hó találkozik. Ez kifejezetten kitettnek tűnik, egy kb 60 fokos hólejtő találkozása egy viszonylag sima sziklafallal. Amíg ezen gondolkozom, kb 20 méterre balra velem egy szintben megjelenik a hegyi vezető és azt kiabálja, hogy “wrong way”, majd eltűnnek lefele. Kösz! Most másszak vissza? Elhatározom, hogy megpróbálom, és óvatos lépésekkel át is traverzálok, és hamarosan ott is vagyok, ahol ő előbb volt. Tovább felfele, és ismét egy elágazás: balra meredek, kitett rámpák néhány nyommal, jobbra pedig egy gerincen egy vaskampó. Ezt választom, és meredek terepen oda is érek. Itt kezdtem el káromkodni először, aminek az volt a lényege, hogy “nem erről volt szó”, mivel amikor felületesen elolvastam a leírást, az maradt meg bennem, hogy 45-50 fokos lejtők és kész, és azt hittem ez a nehézség, és eddig ezt már bőven megkaptam, sőt, annál többet is. Ehhez képest felérve egy kitett és nehéznek tűnő sziklagerinc van előttem. Viszont enyhén jobbra, egy tűrhető rámpa, amin látszik, hogy azért sokan járnak. Miután lenyugodtam, ezen fel is másztam, majd innen már könnyebb, és 8:30-ra fel is érek. Sehol egy lélek, vissza is fordulok, majd mindenhol óvatosan visszamászom (most már a helyes úton).

Lejövet: Az első meredek rámpán találkozom három cseh mászóval. Majd vissza a teljes útvonalon. Igyekszem nagyobb tempóra kapcsolni, mert a nap már kezdi sütni a lejtőket és puhul a gleccser, és többször beszakad a hó. A Pfulwe nyereg előtt válik kritikussá, így az utolsó 10m-t a nyeregbe fel már négykézláb teszem meg. Innen már minden oké, és 11:45-re visszaérek a házba, majd egy jó ebéd után legyaloglok Zermatt-ba.

Útvonal a Berghaus Flue-től. A szaggatott vonal az ajánlott, a Pfulwe csúcsán keresztül.

Ez a hegy még sokszor elő fog kerülni...

Ez a hegy még sokszor elő fog kerülni…

Berghaus Flue, 2620m.

ugyanott

Nagyon hangulatos a matracláger

Fekete arcú birkák

Vacsora

Ismét Matterhorn, talán utoljára

Nagy szünet, másnap reggel a rimpfischsattel

Látszik az útvonal is

ezt a képet loptam, amikor én voltam, nem volt senki. Kb ez a kitett, rövid tábla, amin az előcsúcs alatt fel kell mászni. Pirossal a további (helyes) útvonalat is bejelöltem. A hórámpa lkb 50 fok meredekségű

már látszik a csúcs

csúcsfotó

visszanézve, háttérben a Monte Rosa csoport csúcsai

lefel jövet szembe jöttem egy hármas partival

Visszanézve, kb a Pfulwe csúcsa alól. a Kőhullások nyomai láthatóak, ezért sietve távoztam innen.